Tuesday, January 26, 2010

run for cover

dude crush@Flickr
Prvi put sam srela žene potpuno pokrivene crnom tkaninom u Londonu. Priznaću, u tom slučajnom susretu na ulici osetila sam nekakvu nelagodu. Čekam dežurne mislioce da mi kažu da je to od susreta sa Drugim, od koga ne znaš šta da očekuješ. Kao i da burka (tako se zove ova odora) ustvari dokazuje da je identitet (i to onaj spoljni, lice, kao označitelj pola i uzrasta) samo konstrukt, jer kod osoba ovako obučenih nemate pojma ko je ispod marame. I možda je to zbog mesta na kome sam bila u tom trenutku, kao da sam osetila “white men burden”, pomislivši kako mi da sudimo o kulturi o kojoj ništa ne znamo, tj. ako se ponosimo ljudskim pravima i demokratijom, onda i zabrađene žene treba da progutamo.


pooyan@Flickr

Osude, kao i pozivi na zabranu nošenja vela koji prekriva sve sem očiju, potiču od desničara (mogu da zamislim koliko je njima tek nelagodno), a ko želi da bude u istoj koloni kao i oni i da zastupa njihove vrednosti. Imam dva prigovora iz sopstvenog iskustva, više pitanja nego zahtev za zabranu. U poseti jednoj školi u zapadnom Londonu, videla sam devojčice od 10 godina koje nose marame. To nije slobodan izbor, to je posledica odrastanja u familijama, u kojima je to pravilo. Drugo, ako bi ja odlučila da posetim Iran, Jemen ili Saudijsku Arabiju u sred leta, da li bi mi bilo dozvoljeno da šetam u šortsu, bez marame da mi pokriva glavu. Na kraju krajeva to je deo moje kulture.

Videćemo šta će se desiti sa predlogom Francuza da se zabrani nošenje vela na javnim mestima. S’obzirom na radikalnost šerijatskog zakona, da li Muslimani uopšte imaju prava da se bune, pita se Ray Hanania, Amerikanac palestinskog porekla na svom blogu Palestine Note. Ja čekam nekoga da lansira hijab ili burku kao luksuznu robu, poslednji krik mode. Evo može da ga promoviše Lady GaGa u sledećem spotu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails